Meijs baseert zich op cijfers van de Pools-Hongaarse vliegmaatschappij Wizz
Air die sinds juni drie keer per week tussen Eindhoven en Katowice vliegt.
Met bijna 14 duizend passagiers tot begin oktober lag de bezettingsgraad per
vlucht op tachtig procent.
Meijs meent dat er een nieuwe trend is ingezet. "Het Nederlandse beeld van
Polen die in afgedankte auto’s naar Nederland komen, moet worden bijgesteld.
Veel werknemers vliegen tegenwoordig om de zes tot acht weken een weekeinde
op en neer naar Polen."
De lijnverbinding concurreert met het minibusvervoer tussen Polen en Nederland
waar voor een enkele reis van twaalf uur over de weg tussen de veertig en
zestig euro wordt gevraagd. Een ticket Eindhoven-Katowice kost inclusief
toeslagen gemiddeld evenveel.
Eindhoven Airport is tot dusver het enige vliegveld in Nederland dat goedkope
vluchten naar Polen aanbiedt.
Meijs verwacht een verdere groei van het vliegverkeer op Oost-Europa. De
uitbreiding van de EU in oostelijke richting en de daaraan gekoppelde
economische groei in het voormalige Oostblok werken dat in de hand.
Hij wijst verder op schattingen van de Nederlands-Poolse Kamer van Koophandel
Eunite dat het aantal Poolse werknemers in Noord-Brabant en Limburg voor het
jaar 2007 raamt op bijna 95 duizend. De meesten van hen werken in de
agrarische sector, de bouw en vleesverwerkende industrie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl